05 marca 2020 16:32 | Innowacje realizowane w szkole
Cele innowacji:
Celem innowacji regionalnej jest: „pełniejsze poznanie własnej kultury, dziedzictwa historycznego; wydobycie wielorakich wartości tkwiących we własnym regionie w kontekście wartości narodowych, państwowych, ogólnoludzkich; kształtowanie świadomych swych możliwości i powinności obywateli kraju i swojej „małej ojczyzny”, a także formowanie postaw otwartych, nastawionych na zrozumienie innych kultur i zbliżenie europejskie.”
W procesie dydaktyczno-wychowawczym głównym celem innowacji regionalnej jest przede wszystkim rozwijanie w uczniach poczucia własnej tożsamości regionalnej, a tym samym kształtowanie postawy zaangażowania w sprawy własnego środowiska i „autentycznego otwarcia się na inne społeczności i kultury.”
Cele główne:
istotą innowacji jest wzbogacenie wiedzy uczniów na temat najbliższego regionu, jego historii, obrzędów i zwyczajów;
oparcie znacznej części zajęć na warsztatach poza terenem szkoły i spotkaniach
z ciekawymi ludźmi;
Cele szczegółowe:
kształtowanie w uczniach poczucia własnej tożsamości regionalnej;
rozwijanie osobowości ucznia wrażliwego na otaczającą go kulturową rzeczywistość i różnorodność;
wyposażenie ucznia w zasób wiedzy o własnym regionie;
budzenie zainteresowania historią i kulturą własnego środowiska i regionu;
kształtowanie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń wraz z potrzebą ochrony tradycji;
dostrzeganie specyfiki przyrodniczej i kulturowej regionu oraz jego tradycji;
wzmacnianie więzi kulturowych, historycznych, etnicznych i narodowych;
ukazanie dziedzictwa kulturowego wraz z uświadomieniem znaczenia jego zachowania i pomnażania;
kształtowanie postaw społecznie aktywnych i ukierunkowanych na pracę w środowisku lokalnym;
wyzwalanie aktywności artystycznej dziecka;
poznanie tradycji i specyfiki kulturowej wybranych regionów woj. podlaskiego;
zachęcanie uczniów do poznawania własnego regionu samodzielnie oraz z rodziną;
uczenie tolerancji i zrozumienia względem innych kultur i religii;
zapoznanie z lokalną obrzędowością poprzez praktyczne działania;
kształtowanie świadomości ekologicznej,
poznawanie i dostrzeganie piękna krajobrazu najbliższej okolicy oraz jej walorów krajoznawczych i turystycznych;
utrwalanie tradycji lokalnego środowiska;
dzielenie się zdobytą wiedzą w lokalnym środowisku;
rozwijanie tradycji rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej;
rozwijanie szacunku do historii i dziedzictwa własnego regionu;
korelacja międzyprzedmiotowa (interdyscyplinarność).
Autorzy innowacji:
Sylwia Bućko
Joanna Kaczyńska
Magdalena Grodzka-Bąkowska
Bogusława Wnorowska